The Best bookmaker bet365

Menu

Descentralizarea, primul pas spre o reorganizare reală a României

Honore de Balzac avea o celebră frază – “Mințile mărginite au obiceiul să dea vina pe alții pentru propriile greșeli” - așa se pare că este și noua dezbatere putere-opoziție privind descentralizarea.

Descentralizarea serviciilor și instituțiilor publice promisă din 2001 încoace a fost blocată, criticată în ultimii ani de diferite forțe politice, dar dovada cea mai elocventă de centralizare şi nu descentralizare a avut loc în timpul fostei guvernări Traian Băsescu- Emil Boc.

Foști guvernanți critică pe toate canalele media și prin diferiți analiști politici dezbaterea descentralizării, care este de fapt  un preludiu al regionalizării propus de guvernarea USL. Chiar dacă s-ar merita…nu voi intra în polemica specifică anumitor lideri și primari portocalii, unii dintre ei fiind și vinovați de colapsul administrativ în care ne zbatem și sper că nu vor aluneca în colaps teritorialo-financiar nici orașe de genul Cluj-Napoca, Brașov sau de ce nu chiar localităţi argeşene conduse de astfel de edili.

În momentul de față USL propune un proiect privind  descentralizarea în care sunt stabilite ce competenţe se vor transfera de la centru în teritoriu. Decizia realizării procesului de descentralizare a fost asumată de partidele componente ale Uniunii, care au stabilit instituţiile, competenţele şi patrimoniul care vor trece din subordinea ministerelor în cea a autorităţilor locale. În perioada următoare România trebuie să depăşească decalajul pe care îl are faţă de Europa, aducând serviciile publice şi deciziile mai aproape de cetăţeni (conform principiului european al subsidiarităţii) şi folosind mai eficient resursele existenţe: resurse locale, fonduri guvernamentale şi programe europene. 

Practic, prin transferul acestor instituții, administrațiile locale vor avea atribuții specifice administrațiilor europene, de genul, de exemplu, cel al eliberării de avize și autorizații necesare unor afaceri în plan local: mediu, cultură și patrimoniu, sănătate, muncă, etc. În plus, Consiliile Județene vor avea şi acces la baze de date cu caracter economic, cât şi politic (bazele de date cu companii, bazele de date cu asistaţi social etc). Ca atare, importantă şi influenţa administraţiilor locale  vor creşte semnificativ.

Nu neg importanţa şi necesitatea acestui proiect, nu sunt demagog sau cu frustari interioare - cum e cazul foştilor guvernanţi care au lăsat proiecte doar începute sau goluri financiare din administraţia publică ce trebuiesc „umplute” de guvernarea USL -, dar se pun câteva întrebări la care şi noi, senatorii, avem rolul de a contribui la găsirea unor eventuale răspunsuri :

1.  Cum se vor realiza bugetele instituţiilor descentralizate ?

2.  Ministerele vor finanţa în continuare bugetele acestor instituţii controlate de primării şi consilii judeţene, chiar şi în cazul în care activităţile generatoare de profit (avize, autorizaţii etc) vor rămâne la nivel judeţean? 

3. Încasările realizate de instituţiile descentralizate vor contribui la autofinanţarea locală sau vor fi direcţionate către nivelul central pentru a fi ulterior redistribuite ?

4. Vor exista plafoane la angajări şi  la cheltuieli? Vor exista mijloace de control contra politizării instituţiilor?  Experienta arată că, fără astfel de constrângeri,  diverşi liderii locali au tendinţa de a face angajări masive, deseori pe criterii politice pentru a răspunde presiunii clientelei de partid.

Pe lângă aceste întrebări la care trebuie găsite răspunsuri atunci când se va vota proiectul legii descentralizării mai exista o serie de aspecte care trebuie bine echilibrate, mai ales ca primii beneficiari ai acestei descentralizări (actualii şefi de Consilii Judeţene şi primari) vor avea la îndemâna instrumente foarte puternice pentru a controla viaţa economică a fiecărui judeţ, în condiţiile unei presiuni foarte slabe în plan local din partea presei şi a societăţii civile. Astfel, exista pericolul unui raport dezechilibrat intre sistemul public de la nivel central versus cel de la nivel local.

Doamnelor şi domnilor senatori, ca senator liberal din Argeş consider că este necesar, să se decidă  clar cum ar trebui să fie o dată pentru totdeauna organizată administraţia publică românească este cazul  să ne despărţim de metehnele trecutului centralist comunist dar, şi mă simt obligat să repet, trebuie să fim atenţi ca aceasta descentralizare să nu creeze premizele unei federalism financiar şi administrativ greu de controlat atunci când vor apărea derapaje de deficit bugetar local cu efecte majore asupra bugetului şi guvernării naţionale. 

Senator Ion Popa, preşedintele PNL Argeş

 

Share

The best bookmaker bet365.artbetting.co.uk