Logo

CUM CĂPUŞEZI O CORPORAŢIE (II) Firma de recrutare de personal şi epurarea indezirabililor

În articolul precedent - despre mecanismele căpuşării unei companii multinaţionale - am abordat modalităţile de bază prin care părţi importante ale bugetului unui departament sunt basculate în firme şi firmuliţe "de casă". 

Am dat ca exemplu de căpuşe: firmele de transport în regim de taxi, agenţiile de turism, casele de traduceri, florăriile, restaurantele. Toate acestea sunt în administrarea prietenilor sau chiar a rudelor unui "manager de departament" care, având puterea în pix, semnează contracte grase în schimbul unui parandărăt din profit. Aceasta este modalitatea prin care "managerul de departament" se mai alege cu un venit (necuvenit) în afară de salariu - atenţie! - tot din banii companiei al cărei angajat este. Iată schema de lucru a unui aşa numit "băiat deştept"! Sau "fată deşteaptă". Şi este, dacă vreţi abecedarul furtului pe care angajaţii inocenţi trebuie să-l cunoască - pentru a înţelege mai multe despre locul unde muncesc.

Practica de mai sus, deşi afectează negativ bugetul companiei, este relativ inofensivă din punct de vedere social. Eventual, poate avea ca efect unele întrebări perplexe ale colegilor "managerului de departament". Întrebări de tipul: cum se face că managerul îşi permite excursii atât de scumpe? Haine şi bijuterii de mii de euro? Sau maşină de zeci de mii de euro? Întrebările sunt puse, fiind evident pentru orice persoană de bun simţ, că "managerul de departament" nu şi le poate permite pe toate exclusiv dintr-un salariu de 1000-2000 de euro.

Există, însă, unele practici de căpuşare - altele decât cele arătate - cu adevărat grave. Acestea ar trebui să antreneze, prin plângerile celor afectaţi, inclusiv sistemul legislativ al statului. Efectele lor sunt de natură socială, soldându-se cu afectarea profundă a vieţii profesionale a unora dintre angajaţi, fie ei simpli muncitori sau personal TESA cu calificări înalte.

De aceste practici - brutale din punct de vedere social şi profund ilegale - ne vom ocupa în articolul de astăzi.

Orice asemănare cu persoane şi companii din realitate este întâmplătoare.  

Capitolul II - Pentru bani, călcăm pe cadavre!

Un "manager de departament" este o persoană care cunoaşte în detaliu schemele de personal dintr-o organizaţie. Ştie ce salarii primesc angajaţii, indiferent ce funcţii ar ocupa aceştia: muncitori, funcţionari la birouri sau - extrem de interesant! - alţi manageri. Astfel, el are informaţii foarte precise despre valoarea masei salariale din companie. Nu ignoraţi această expresie: "masa salarială a unei companii". În cazul unei companii multinaţionale, masa salarială poate fi de milioane de euro. Iar în cazul unei sucursale oarecare - de sute de mii de euro

Cu aceasta, intrăm pe tărâmul "recrutării de personal", ca formă de căpuşare. 

În România zilelor noastre funcţionează astfel de firme, care recrutează personal adecvat pentru posturi din companii multinaţionale. Miza este una foarte importantă: comisionul din salariul destinat persoanei recrutate şi angajate. Ca firmă de recrutare de personal, dacă reuşeşti să angajezi într-o companie, să spunem, jumătate din necesarul de cadre, îţi iei comision din jumătate din masa salarială a acelei companii. Dacă jumătate din masa salarială este de 300.000 de euro lunar şi ai un comision de 10%, vei primi 30.000 de euro lunar. Nu este tocmai rău, nu?

Ei bine, cine altcineva îşi poate face, cu cel mai mare succes, o astfel de firmă dacă nu chiar un manager care cunoaşte bine compania şi necesităţile acesteia? Pentru a fi mai eficient în căpuşare, acest manager poate chiar să demisoneze din companie, mai ales dacă a avut grijă să "planteze" acolo un om de încredere.

Căpuşarea se face, carevasăzică, în doi.

Unul iese din companie să administreze firma. Celălalt rămâne în companie să-i netezească terenul. 

Omul rămas în companie are misiunea - pe cât de nedreaptă pe cât de ingrată - să concedieze oameni deja angajaţi în companie, aşa încât noul patron al noii firme de recrutare de personal să angajeze alte persoane (prieteni, cunoştinţe) pe poziţiile rămase vacante. Fiindcă din salariile persoanelor nou-angajate el va încasa... COMISION. 

Sună dramatic? Păi, este.

Şi este cu atât mai dramatic cu cât, în unele companii, se procedează la epurări masive de personal - pentru a fi angajate alte persoane. 

În general fără motiv, oamenii încep să fie concediaţi. Practicile se ştiu, ţi se face viaţa imposibilă, ţi se caută nod în papură, ţi se bagă sub nas demisia, eşti hărţuit, eşti şicanat, îţi este sancţionată drastic orice greşeală absolut omenească, ţi se spune că este mai comod să pleci cu acordul părţilor - şi aşa mai departe. 

Oricine poate fi victima unei asemenea epurări - fiindcă cineva, undeva are nevoie să bage alt om pe poziţia ta, ca să-şi ia un comision gras din salariul acestuia pe care, până de curând, îl încasai tu! 

Şi, pentru ca nedreptatea să fie totală, s-au văzut cazuri în care, persoanele angajate în locul celor scoase abuziv de pe post au fost dăruite cu un salariu de două sau trei ori mai mare, fiindcă, astfel, şi comisionul patronului firmei de recrutare de personal era de trei ori mai mare. 

Orice, numai să iasă bani! 

Orice, inclusiv oameni lăsaţi pe drumuri - fără să-i pese nimănui că aceşti oameni au copii, familie sau probleme de sănătate!

Am spus că o astfel de căpuşare se face, în general, în doi. Dar pot fi chiar mai mulţi. Cel care pleacă din companie (ca să înregistreze firma de recrutare de personal) şi cei care rămân în companie (ca să facă epurări). Câţiva oameni îşi vor împărţi, la final, comisionul aferent masei salariale a unei companii sau a unei sucursale. 

Poate acum nu vă mai miraţi de unde maşinile de 30.000 de euro, de unde ceasurile de peste 5.000 de euro, de unde vilele de peste 200.000 de euro, de unde şcoli în străinătate pentru copii şi de unde concedii în locaţii exotice. Nu din salarii, după cum vedeţi! 

Sfat pentru angajaţi: dacă aveţi cel mai mic dubiu că unul dintre foştii d-voastră colegi, "manager de departament" administrează o astfel de firmă de recrutare de personal, mergeţi cu numele firmei la REGISTRUL COMERŢULUI din oraşul d-voastră!

Cereţi datele firmei: structura acţionariatului, sediul social, capitalul social! SUNT INFORMAŢII PUBLICE, le puteţi primi pentru suma de 18 lei! Şi prezentaţi în companie actul OFICIAL care vă este eliberat de la REGISTRUL COMERŢULUI!

Veţi dovedi, astfel, că un fost angajat al companiei - arătat în act cu nume şi prenume - căpuşează, de la distanţă, compania, prin firma sa, organizând epurări de anvergură. Poate că persoanele rămase în companie, aflate în cârdăşie cu administratorul firmei de recrutare de personal, au avut grijă să ascundă contractul căpuşă! Nu contează: cine vrea tot îl găseşte în sistem, fiindcă asemenea lucruri nu pot fi CU ADEVĂRAT ascunse, ci doar uşor muşamalizate!

Ei bine, mergeţi cu curaj până la sfârşit - lucrurile astea nu rămân îngropate pentru totdeauna! Şi, mai ales, nu vă lăsaţi intimidaţi! Faceţi apel la tot ce înseamnă lege - acesta trebuie să devină, de acum, jobul d-voastră zilnic!

În articolul viitor vă vom prezenta mecanismele unei căpuşări, extraordinar de bănoase, care nu presupune nici cel mai mic efort şi nici cea mai mică investiţie. Ne referim la TRAINING. Aparent, un training nu poate produce efecte sociale dramatice. Ei bine, veţi vedea că poate! Mai ales dacă este un anumit tip de TRAINING!      

 

    

DEZBATEREA.RO